Halaman

Rabu, 26 Ogos 2009

Tip UPSR: Cara betul menjawab Matematik Kertas 1 dan 2

Oleh Roslan Rasip dan Ismail Mokhtar

GAGAL menjawab soalan penyelesaian masalah antara faktor utama calon tidak mendapat markah maksimum bagi Matematik Kertas 1, manakala untuk Kertas 2 pula kerana tidak menunjukkan jalan pengiraan.

Sehubungan itu, calon diingatkan supaya tidak terlalu gopoh, sebaliknya memberi tumpuan ketika menjawab soalan kedua-dua kertas itu.


KERTAS 1

Seperti yang calon sedia maklum, kertas ini mengandungi 40 soalan objektif. Soalannya boleh dikategorikan dua jenis, iaitu bentuk persamaan dan penyelesaian masalah.

Lapan hingga sepuluh soalan disoal dalam bentuk persamaan membabitkan nombor dan simbol matematik. Soalan jenis ini boleh dianggap mudah dan calon hanya perlu berhati-hati ketika membuat pengiraan seperti meletak nombor pada nilai tempat, meletak titik perpuluhan di tempat yang betul, mengikut peraturan pengiraan yang betul, contohnya BODMAS, membuat penukaran unit dengan tepat dan berhati-hati ketika membuat pengumpulan semula.

Dalam lingkungan 30 lagi soalan adalah jenis penyelesaian masalah yang boleh dilihat dalam dua bentuk penyoalan, iaitu ayat sepenuhnya dan sebahagian dibantu rajah, jadual, graf dan gambar.

Sebelum menjawab, calon perlu membaca soalan sekurang-kurangnya dua kali. Kenal pasti maklumat terdapat dalam soalan. Biasanya soalan penyelesaian masalah mempunyai lebih daripada satu maklumat. Gariskan maklumat penting itu.

Calon juga perlu mengecam kata kunci dalam soalan, contohnya ‘bakinya’, ‘yang tinggal’, ‘diberikan sama banyak’, ‘simpanan’, ‘untung’, ‘rugi’, ‘diskaun’ dan sebagainya.

Perkara penting calon perlu tahu ialah apakah kehendak soalan. Persoalan inilah yang perlu calon jawab. Kehendak soalan ada dalam ayat terakhir.

Setelah mengenal pasti maklumat, kata kunci dan kehendak soalan, rancang pula langkah pengiraannya.

Ayat kedua setiap soalan lazimnya merujuk kepada maklumat untuk membuat pengiraan. Perkataan sebelum atau selepas angka dikemukakan lazimnya membantu calon menentukan operasinya (tambah, tolak, darab dan bahagi).

Setelah itu tukarkan ayat pernyataan soalan ke dalam bentuk ayat matematik. Pastikan operasi betul digunakan untuk membuat pengiraan.

Perlu diingat, bagi menjawab soalan penyelesaian masalah, calon perlu lebih daripada satu operasi dan jalan kerja. Bagi soalan membabitkan sukatan, pastikan unit disamakan terlebih dulu.

Soalan jenis penyelesaian masalah juga banyak dibantu rajah, graf, jadual dan gambar yang memerlukan calon membuat penelitian kerana sebahagian maklumat ada pada rajah disertakan, manakala sebahagian maklumat lagi dalam pernyataan soalan.

Contoh;

Pak Abu has 400 durians. He gives 1/5 of the total number of durians to hos neighbours. He sells 3/4 of the remainder. What percentage of the durians is left?

Pak Abu ada 400 durian. Dia memberikan 1/5 daripada jumlah durian itu kepada jiran-jirannya. Dia menjual 3/4 daripada baki durian itu. Berapakah peratus durian yang tinggal?

A 5 B 20 C 80 D 240

Seperti disarankan, baca soalan sekurang-kurangnya dua kali dan kenal pasti maklumat dan kata kunci soalan.

Tiga maklumat utama, iaitu;

(i) Pak Abu ada 400 durian

(ii) Dia memberikan 1/5 daripada jumlah durian itu kepada jiran-jirannya.

(iii) Dia menjual 3/4 daripada baki durian itu.


Kata kunci ialah baki (remainder), peratus (percentage) dan yang tinggal (left). Kemudian, lihat kehendak soalan. Ayat terakhir soalan ini meminta calon mencari peratus durian yang tinggal. Langkah pertama, cari jumlah durian Pak Abu beri kepada jirannya, iaitu:

1

--- x 400 = 80

5

Seterusnya cari jumlah durian dijual Pak Abu. Perkataan baki (remainder) adalah kata kunci yang amat penting dalam ayat ini. Pengiraan yang betul ialah:

3

--- x ( 400 - 80 ) = 240

4

Langkah seterusnya calon mencari jumlah durian yang tinggal, iaitu:

400 - 80 - 240

= 80

Pada peringkat ini, langkah pengiraan belum lagi selesai. Jika ada calon menjawab 80 sebagai pilihan jawapan, maka ia salah. Ada satu lagi langkah pengiraan yang perlu calon lakukan Iaitu tukarkan kuantiti durian yang tinggal itu kepada peratus, iaitu;

80

----- x 100% = 20%

400

Jawapan: B (20)

Kesilapan yang biasa dilakukan oleh calon ialah ketika membuat pengiraan pada langkah kedua. Ada calon mencari bilangan durian yang dijual berdasarkan jumlah asal durian Pak Abu, iaitu:

3

--- x 400 = 300

4

Seterusnya calon mencari jumlah durian yang tinggal, iaitu:



400 - 80 - 300

= 20

Kemudian calon menukarkannya kepada peratus iaitu:

20

----- x 100% = 5%

400

Antara kelemahan yang sering dilakukan calon ialah:

a) Membaca soalan dan terus mengira mengikut kefahaman sendiri.

b) Tidak membuat penelitian terhadap ayat terakhir dan mencari kehendak soalan.

c) Terlalu cepat membaca soalan hingga tertinggal maklumat.

d) Tidak merujuk rajah, graf, jadual dan gambar diberikan.

e) Terus membuat pengiraan tanpa menyemak semula.

f) Kurang membina ayat matematik sebelum memulakan pengiraan.

g) Lemah membuat tafsiran terhadap perkataan atau ayat yang digunakan.

KERTAS 2

Sebahagian besar calon menganggap Kertas 2 mudah berbanding Kertas 1. Pada dasarnya tanggapan itu benar tetapi perlu diingat ia banyak mempengaruhi kedudukan gred keseluruhan bagi subjek Matematik.

Jika kurang mahir menjawab Kertas 2, besar kemungkinan calon akan melakukan kesilapan sewaktu memberikan jawapan.

Ramai calon gagal mentafsir kehendak soalan terutama bagi jenis penyelesaian masalah. Malah, ada yang tidak dapat menukar masalah dikemukakan dalam soalan ke bentuk ayat matematik.

Contoh:

50 biji kek diberikan kepada Adirah dan Izzaty. Adirah mendapat 10 biji lebih daripada Izzaty. Berapakah bilangan kek yang Izzaty dapat?

Calon kerap menulis ayat matematik seperti berikut:

50 ÷ 2 - 10 =

Langkah menjawab: 25 25 - 10 = 15

-------

2 ) 50

- 4

----

10

- 10

---

Jawapan yang diberikan adalah SALAH.

Langkah yang betul adalah seperti berikut:

( 50 - 10 ) ÷ 2 =

50 - 10 = 40 40

---- = 20

2

Maka, Adirah 30 dan Izzaty 20

Jawapan: 20

Bagi soalan bentuk persamaan atau terus pula, calon gagal menguasai konsep pengiraan sebahagiannya memerlukan beberapa langkah pengiraan sebelum memperoleh jawapan.

Sebagai contoh:

Convert 109% to a mixed number.

Calon kerap memilih 109% adalah

109 9

----- = 1 --- (jawapan adalah salah)

100 10

Sebenarnya 9% adalah per seratus (hundredths) maka calon perlu menulis:

9

109% = 1 -----

100

Sejumlah 20 soalan dikemukakan dalam Kertas 2. Antara cirinya ialah bentuk subjektif, perlu menulis langkah pengiraan dengan jelas bagi mendapatkan jawapan. Pemarkahannya berdasarkan tiga aras, iaitu satu markah (5 soalan), dua markah (10 soalan) dan tiga markah (5 soalan).

Kesilapan sering dilakukan calon ialah kurang tumpuan dan tidak menunjukkan langkah pengiraan yang jelas. Perhatikan jawapan calon berdasarkan contoh soalan berikut:

State the digit value of 6 in the number 0.67 million.

Nyatakan nilai digit angka 6 dalam nombor 0.67 juta.

Jawapan calon:

60 atau Enam puluh / Sixty or 60

Jawapan diberi salah. Sebabnya calon kurang tumpuan tentang titik perpuluhan mewakili juta/million). Jawapan tepat ialah perpuluhan (decimal) melibatkan juta (million) perlu ada 7 digit dari kiri ke kanan, iaitu:

0.67 million = 0 670 000

600 000

Kesilapan lain sering dilakukan ialah menjawab dalam pecahan (fraction)

6

---- million

10

Langkah pengiraan perlu ditunjukkan dengan jelas dan tepat mengikut unit diperlukan dalam jawapan.

Soalan dua dan tiga markah agak mudah kerana penyoalannya tidak menggunakan ayat terlalu panjang. Banyak soalan dibantu rajah dan gambar. Ini memudahkan calon memahami kehendak soalan.

Bagi soalan tiga markah, hampir kesemuanya membabitkan rajah dan jadual. Untuk soalan ini, pastikan pengiraan atau maklumat awal digunakan dalam pengiraan tidak salah nilai. Kesilapan ini menyebabkan pengiraan seterusnya menjadi salah.

Secara keseluruhan, calon perlu memberi tumpuan terhadap soalan yang menggunakan ayat dan rajah.

Kesilapan kerap berlaku dikaitkan dengan kegagalan calon memahami maksud ayat terakhir atau memberikan jawapan selepas langkah pengiraan dilakukan, sedangkan jawapan sebenar setelah langkah kedua atau ketiga.

Sumber : Berita Harian (26 Ogos 2009)

135 ulasan:

  1. saya masih tidak boleh skor dalam kertas 1 mathematic.bagaimana saya mahu tingkatkan?sila beri tunjuk ajar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga sye mendapat keputusan yg cemerlang nnti..kpade calon - calon upsr good luck

      Padam
    2. upsr da nk dkt ny..so aq kene study..emm.. :)

      Padam
    3. saya selalu mendapat b dalam kertas 2

      Padam
    4. "senang"lah kertas 1 ,, Perlu ambik banyak mase

      Padam
    5. same semoga matematik skor @

      Padam
    6. same semoga matematik skor @

      Padam
    7. kertas 2 senang.. tapi bila dapat soalan julat atau mod @ lain lain yg lebih kurang... haihhh.... TERUS LUPA APA FORMAT DIA !!!! T.T

      Padam
    8. kertas 2 senang.. tapi bila dapat soalan julat atau mod @ lain lain yg lebih kurang... haihhh.... TERUS LUPA APA FORMAT DIA !!!! T.T

      Padam
    9. ckp je senang tpi ssah

      Padam
    10. ckp je senang tpi ssah

      Padam
    11. apa kah itu mod?

      Padam
    12. mod pun x tahu hahahah :P

      Padam
    13. bca buku bnyk2 blh la skor a

      Padam
    14. kan!!!! baru baru ni, saya dapat 67 math, paper 2 dapat 28 per 40, paper 1 26 per 40. tapi kwn kawan saya sume taknak tolong. PLEASE SOMEBODY HELIP ME HOW TO SCORE IN MATHEMATIC...............
      MATHEMATIC IS THE HARDEST SUBJECT

      Padam
  2. boleh tak jelaskan semula saya kurang faham lah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Esok 9,9,2014 math upsr papper 1

      Padam
  3. kebanyakkan soalan kertas 2 soalan nya boleh buat confiuz..sila beri tunjuk ajar yerww...

    BalasPadam
  4. njhgvcn jvdhcfjdjedcjdfndcv ncn njdcnmdjdj

    BalasPadam
  5. bagus la kalau wat cam nie.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. a,ah..zaman skunk da senang klau nk study cri jew kt google..

      Padam
  6. saya kurang faham la boleh tk tlong jlaskn semula......saya lemah dalam paper 1......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak kuasai paper 1 matematik..kena buat banyak latihan dan banyak pengiraan.Sebenarnya,perkara yang membuat calon susah nak jawab ialah Masa.Kalau buat banyak latihan..nanti awak boleh kuasai matematik dengan mudah dan cepat

      Padam
  7. saya kurang faham lah...saya sangat lemah dlm kertas dua, wlpun saya banyak kali baca soalannya...masany pula terlalu cepat....

    BalasPadam
  8. saya paling keliru ialah krts 2 soalan 17,1819,10

    BalasPadam
  9. saya kurang faham la ......saya lemah krts 1 .

    BalasPadam
  10. dah semakin paham...tq

    BalasPadam
  11. saya kurang fhm la saya paling lemah dlm paper 1,2....tlg beri tunjuk ajar

    BalasPadam
  12. sya lansung tdak fham kertas 1.tlg sya.

    BalasPadam
  13. SALAM,BOLEH TAK KALAU AJAR SAYE MACAM MANE NAK JAWAB PAPER 1??

    BalasPadam
  14. pada bahagaian 1 saya hampir faham tetapi pada bahagian 2 saya tidak berapa faham...

    BalasPadam
  15. Saya lemah dalam mt 1tolong beri tunjuk ajar

    BalasPadam
  16. saya tk faham la pada kertas 2 saya begitu lemah dlm kertas2

    BalasPadam
  17. saya tk faham la pada kertas 1 & 2.tlong beri tunjuk ajar

    BalasPadam
  18. saya masih tidak faham...kerana saya memang lemah dalam matematik ini dan mendapat markah C dalam ujian

    BalasPadam
  19. saya sudh fhm soalan paper 1&2

    BalasPadam
  20. saye x berapa faham tentang paper 1 tu..bleh ajar kan saye???

    BalasPadam
  21. kurang maklumat ,,, tolong arr sok dh nk periksa please ,,.!!!

    BalasPadam
  22. insyallah klu sye ade rezeki harap dapay 5A ! skunk saye sngat takut kerana upsr x lame lagi na bermula1 sye x buat persediaan ape2 pown buku pun x beli lagi!

    BalasPadam
  23. saya pun sama akan mendapat sukurangnya 4a 1b bagi saya kertas paper 2 sangat susah kerana saya x pandai mengira sangat

    BalasPadam
  24. boleh tak awak bantu saya buat soalan matematik saya tak tahu lah

    BalasPadam
  25. sya low sngt math nie......sya nk mnta tlng bantu sya.....
    krts 2 mmng sya low.....krts 1 sya x bgt low.....

    BalasPadam
  26. Adik-adik yang bakal menduduki UPSR, tiada yang mustahil di dunia ni. Bekas student di sekolah saya amat lemah dalam math. Berkat sokongan guru dan ibu bapa serta kerja kuatnya, alhamdulillah beliau mendapat A... yang paling penting, untuk Math, banyakkan latihan supaya anda mahir. Pengalaman saya menjaga UPSR, ramai calon tidak cukup masa untuk menjawab. So, dengan latihan yang beryerusan, insha Allah dpt membiasakan diri utk menjawab soalan sebenar. Semoga berjaya.

    BalasPadam
  27. saya tak boleh skor kertas 1.tolong beri tunjuk ajar...

    BalasPadam
  28. kalau nak skor kertas 1, pastikan latihan dibuat secara berperingkat. Langkah 1: buat soalan mudah dulu iaitu soalan no 1-20 pastikan betul sekurang-kurangnya 18/20.

    BalasPadam
  29. soalan 1-20 adalah soalan mudah iaitu soalan direct. lepas dah mencapai 18/20, latih pula dengan memilih soalan yang boleh anda buat bagi soalan 21-40. pilih sekurang-kurangnya 10 soalan. latih semua ni dalam 8-10 set soalan.

    BalasPadam
  30. Setelah banyak latihan anda akan mendapat sekurang-kurangnya aekitar 25 betul. kini untuk mendapat A perlu mencari 6 atau 7 soalan lagi. dalam UPSR kalau anda dah mantap kertas 2 dengan skor dalam 33-35 markah. Tak jadi masalah..dapat 30 betul dalam kertas 1 dah dapat A

    BalasPadam
  31. ni tips cikgu nak bagi..banyakkan latihan soalan wholw nomber, wang,perimeter, luas, isipadu, peratus dan pecahan bagi soalan penyelesaian masalah( soalan no 21-40) insyallah boleh dapat A. Anak murid cikgu tahun lepas 23 orang dapat A daripada 38 orang. yang lain dapat B. Tak ada C. antara yang dapat A adalah murid yang semasa awal tahun markah matematiknya C..tak ada yang mustahil..aptahlagi kalau markah percubaan atau ujian setengah tahun baru-baru ni sekitar 60%

    BalasPadam
  32. Ni hanya panduan untuk anda tahu kedudukan anda dalam mate...40% bermakna anda hanya menguasai kemahiran asas sahaja..60% bermakna anda telah menguasai kemahiran asas dan berpotensi mendapat A. Anda hanya lemah soalan penyelesaian masalah...masa sangat panjang untuk mengubah..64 hari amat panjang..bagaimana nak menguasai penyelesaian masalah..caranay kena baut sekurang-kurangnya 10-15 soalan penyelesaian masalah sehari mulai hari ini( tidak termasuk kerja dari cikgu di sekolah)..bukan buat sorang-sorang..buat dalam group..cari kawan yang pandai..tapi ada syarat..kena tahu konsep dan keyword soalan penyelesaian masalah..

    BalasPadam
  33. contoh kata kunci penyelesaian masalah..
    1. soalan yang bertanya peratus bermakna darab 100% dengan didepan adalah pecahan. yang diatas adalah yang dicari dan pembawah adalah keseluruhan.
    2. Cari 30% daripada..keyword daripada bermakna darab..cara jawab..30 per 100 darab nilai keseluruhan( cari dari soalan di beri)
    3. 20% darpada bakinya..keyword daripada adalah darab..keyword bakinya bermaksud jumlah keseluruhan yang baru hasil jalan kerja pertama dari soalan itu..
    4. 1/4 dari pada bermaksud 1/4 darab nilai keseluruhan..carilah maklumat keseluruhan tu..

    BalasPadam
  34. oklah kalau nak tanya tips yang lain..try tanya cikgu mate..atau tanya aje dalam laman ni..kalau ada masa nanti cikgu akan selesaikan..cikgu ajar kat sekolah cikgu tak perlu hafal sifir n tak ada kerja rumah..tapi murid cikgu ramai dapt A..tak ada yang mustahil..Cikgu doakan kejayaan buat anak2 semua insyallah..Pesanan untuk semua cikgu mate pula..jangan marah budak bila mereka salah atau tak dapat kuasai..ajarlah mereka secara perseorangan tanpa jemu..insyallah murid akan sayang pd cikgu dan mereka akan berjaya bila mereka minat dengan mate dan berani bertanya apa yang mereka tidak faham..

    BalasPadam
  35. oklah kalau nak tanya tips yang lain..try tanya cikgu mate..atau tanya aje dalam laman ni..kalau ada masa nanti cikgu akan selesaikan..cikgu ajar kat sekolah cikgu tak perlu hafal sifir n tak ada kerja rumah..tapi murid cikgu ramai dapt A..tak ada yang mustahil..Cikgu doakan kejayaan buat anak2 semua insyallah..Pesanan untuk semua cikgu mate pula..jangan marah budak bila mereka salah atau tak dapat kuasai..ajarlah mereka secara perseorangan tanpa jemu..insyallah murid akan sayang pd cikgu dan mereka akan berjaya bila mereka minat dengan mate dan berani bertanya apa yang mereka tidak faham..

    BalasPadam
  36. terima kasih kerana memberi tunjuk.harap-harap cikgu dapat tunjuk ajar yang lebih mendalam.[pulau pinang]

    BalasPadam
  37. saya hrp saya berjaya dlm upsr english
    tahun in...-amin-

    BalasPadam
  38. cikgu,saya selalu dpt 30/40 dlm paper 1..saya selalu dpt markah tinggi di kertas 2 sahaja...saya hrp cikgu bagi saya formula math. secepatnya dan kalau boleh dalam bulan.saya amat memerlukannya pada bulan ini utk mengulang kaji.

    BalasPadam
  39. saya dah cuba sedaya upaya tapi markah saya tetap sama

    BalasPadam
  40. Em untuk miss sunshine..kalau miss selalu dapat markah 30/40 dalam paper 1 tak jadi masalah insyallah dapat A, Ok gini..ketas 1 ada 40 soalan, no 1-20 adalah soalan direct yang mesti dapat betul 18 atau 17..ok sekarang masalahnya adalah soalan 21-40 iaitu soalan yang mempunyai pelbagai aras..ok gini..soalan 21-40 buat soalan bergambar/rajah/jadual dahulu..dalam upsr biasanya ada 5 soalan berbentk ayat tanpa gambar..

    BalasPadam
  41. sebelum memulakan menjawab soalan..biasanya cikgu pastikan murid cikgu buat formula (tulis) S= sifir kemudian, formula luas , petua peratus daripada , petua peratus daripada bakinya, petua pecahan daripada, petua pecahan daripad bakinya..ini ambil masa 2 minit..kita ada lagi 58 minit..trainning soalan no 1-20 dalam masa 25 minit then soalan 21-40 selama 35 minit..

    BalasPadam
  42. sebelum memulakan menjawab soalan..biasanya cikgu pastikan murid cikgu buat formula (tulis) S= sifir kemudian, formula luas , petua peratus daripada , petua peratus daripada bakinya, petua pecahan daripada, petua pecahan daripad bakinya..ini ambil masa 2 minit..kita ada lagi 58 minit..trainning soalan no 1-20 dalam masa 25 minit then soalan 21-40 selama 35 minit..

    BalasPadam
  43. Harap miss sunshine atau haikal bgtau kat cikgu markah percubaan UPSR baru-baru ni..bukan apa boleh gak cikgu bagi tips2..and selamat berpuasa..

    BalasPadam
  44. em ni untuk motivasi bagi anak-anak semua..murid cikgu ada beberapa orang mendapat 38/40, 39/40 dan 40/40 dalam percubaan mate johor arini..dulu ada antara mereka ni just C tapi sekarang mantap dah mate mereka..

    BalasPadam
  45. math sayer dh ok kertas 1 & 2

    BalasPadam
  46. saya lemah pada math , walaupun upsr sudah nak sampai tetapi saya masih tidak faham lagi, saya takut math saya tidak akan pass tolonglah aku

    BalasPadam
  47. Math sebenarnya mudah tak susah..ok gini..setiap pagi buat soalan no 1-14 paper 2 bila sampai ke sekolah. Cubalah datang awal dari biawsa.Gunakan set soalan math UPSR sebenar tahun2 lepas atau buku2 n set soalan yang terjual. Setelah buat minta cikgu tanda atau kawan yang pandai mate tandakan. Mana yang salah buat pembetulan. Insyaalah selepas 2 mingggu ada perubahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cg bagaimna nk skor dlm matematik

      Padam
  48. selamat hari raya buat semua, maaf zahir batin..terutama buat semua warga SK PULO. Maaflah kerana memberikan pendapat dan pengalaman melalui laman ini..harapnya pandangan dan pendapat saya tidak menyinggung perasaan buat semua..akhir kata..Terengganu adalah UPSR terbaik..dia mempunyai OTI 1, OTI 2, OTI 3, Pra percubaan, dan Percubaan dan seminggu sebelum UPSR ada satu lagi set terakhir, cubalah dapatkan..melalui cikgushamsudin.blogspot..ok ah salam idilfitri muga semua beroleh kejayaan dalam UPSR akan datang

    BalasPadam
  49. Jika mahu score A dlm math ..... anda perlu menggariskan kata kunci .... jika kamu tidak mnggariskan , sebab itulah kamu confiuz

    BalasPadam
  50. saye tak berapa faham sangat tentang tips2 menjawab soalan matematik tadi..tolong jelaskn dngn sekali lagi...agar saye dapat memahami lebih lanjut...

    BalasPadam
  51. UPSR dah nak dekat!!!saya ingatkan rakan-rakan,tidak perlu susah-susah,gariskan kata kunci soalan dan fahami kehendak soalan.Jika anda bermasalah dengan kertas1,anda mesti skor kertas2 40 per 40,confirm lulus punya.GOOD LUCK semua yang menduduki UPSR!!!!

    BalasPadam
  52. satu cara hendak skor A matematik ialah banyakkan sembahyang,selawat,sembahyang hajat dan tidak lupa juga berusaha habis-habisan.Jika kita hanya kuat sembahyang sahaja tanpa berusaha manalah dapat skor kan.Semangat semua,mari majukan negara!!!!!

    BalasPadam
  53. ??? kurang fhmla cikgu dgn laman ni..

    BalasPadam
  54. SAYA KURANG FAHAM DENGAN MATEMATIK KERTAS 1.TOLONG AJAR KAN SAYA

    BalasPadam
  55. boleh sye tanye?sye kurg fhm mt kertas 1.bleh ajar kan sye










































    BalasPadam
  56. Semua soalan saya boleh jawab kecuali math..Saya rasa math tu senang tapi bila dah buat rasa susah..Saya susah nak faham apa yang cikgu saya ckp kat sekolah..Jadi tolong lah saya untuk lulus peperiksaan..

    BalasPadam
  57. semua ny susah dlam pelajaran2 yg berikut..saye rasa math yg pling2 mudah dan senang tetapi tidak ..erm ,saye rase kcewa krana sye tidak bleh menjawab dlam apa2 pelajaran pom ..p ,sye rasa sye bleh melakukan periksa upsr nanti thun 2013 .. I'can do it !!! yupz ...sye mesti bley punye ..!!!!!!!

    BalasPadam
  58. This post will assist the internet users for building up new
    weblog or even a blog from start to end.
    Feel free to surf my web-site - acne scar

    BalasPadam
  59. Nice replies in return of this query with genuine arguments and explaining all
    about that.
    Feel free to surf my homepage :: getting rid of acne scars

    BalasPadam
  60. saye ni nda pandai faham-faham Maths ni...;(

    BalasPadam
  61. Wonderful goods from you, man. I have be mindful your stuff previous to and you are
    just extremely wonderful. I actually like
    what you've bought right here, certainly like what you're stating and the
    best way through which you assert it. You make it enjoyable and you still
    care for to stay it smart. I can not wait to
    read much more from you. That is really a tremendous web site.
    Visit my site : bomeng.org

    BalasPadam
  62. saya tak berapa faham maths kertas 2 penyelesian soalan

    BalasPadam
  63. saya slalu gagal..sye mmang x brapa fhm bile cikgu ajar.kadang2 ckgu mls nk lyn n ckp sya lembap..stress....sya x tau nk buat apa lagi.. saya lmah tajuk peratus..camne nk fhmkan lgaboley x bgi cra mudah nk jwb..harap tlongla sya

    BalasPadam
  64. sya slalu kne perli ngn rakan bab dpt [d] dalam uppm 1..mcm nk bnuh diri je masa tu..masa ckgu ajar tu mmang x bley masuk dlm kpala...masa tu la mle nk ngantuk..dapat plak ckgu mke ketat..mmang bsan..esok sya nk amik peksa.hrp doakan dpt A..tlongla..spe yg baik ati tuuuuu.......huhu..blum ade kyakinan lagi laaaaa...

    BalasPadam
  65. Today, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive
    a 30 foot drop, just so she can be a youtube
    sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views.
    I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!



    Here is my blog - raspberry ketone

    BalasPadam
  66. This is my first time pay a visit at here and i
    am in fact pleassant to read everthing at alone place.


    Feel free to visit my web page - teeth whitening products

    BalasPadam
  67. This is very interesting, You're a very skilled blogger. I've
    joined your rss feed and look forward to seeking
    more of your excellent post. Also, I have shared your website in my
    social networks!

    my homepage - realteethwhitening.webstarts.com

    BalasPadam
  68. Hey there! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin
    for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?

    Thanks a lot!

    My homepage ... moringa leaf

    BalasPadam
  69. You could definitely see your skills within the article you write.
    The sector hopes for even more passionate writers like you who aren't afraid to mention how they believe. All the time follow your heart.

    Feel free to visit my web page raspberry ketone

    BalasPadam
  70. It's very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this paragraph at this web site.

    Also visit my homepage - igf1lr3

    BalasPadam
  71. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?

    I mean, what you say is important and everything.
    Nevertheless think about if you added some great graphics
    or videos to give your posts more, "pop"! Your content is excellent but with images and video clips,
    this site could undeniably be one of the best in its field.
    Terrific blog!

    my web blog - http://realgarciniacambogia.webs.com/

    BalasPadam
  72. Oh my goodness! Incredіble artiсlе dude!
    Many thanks, However I am haѵing dіfficultiеs with your RSS.

    I don't know why I am unable to join it. Is there anyone else getting similar RSS issues? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

    My weblog - green coffee bean extract weight loss

    BalasPadam
  73. It's going to be ending of mine day, except before end I am reading this impressive paragraph to increase my knowledge.

    Look at my web site: El Wire Hoodies

    BalasPadam
  74. Wοω, thiѕ artіcle is goοԁ, mу younger sisteг is anаlyzing
    such things, so I am goіng to cοnνеy her.


    Review my ωeblοg raspberry ketone capsules

    BalasPadam
  75. Ӏ do nοt crеate a cοmment, howеver I lookеd at a fеw of the
    resрonses οn "Tip UPSR: Cara betul menjawab Matematik Kertas 1 dan 2".
    Ι do hаve a cοuρlе of questіons for yоu if you tend not to mind.
    Is it only me or ԁoеs it loоk as іf
    likе ѕome of the responses aρpeаг lіkе they
    агe wrіtten bу brain ԁeaԁ folkѕ?
    :-P Anԁ, іf you агe ωriting on additіоnаl ѕіtes,
    I ωοulԁ likе to fоllow you.
    Could you lіst of the соmрlete urls of аll уouг social sites like your twitter feed, Fасebook ρаge or linκеdin prοfile?


    mу blоg рoѕt green coffee bean extract dr oz

    BalasPadam
  76. Huггаh, thаt's what I was searching for, what a material! existing here at this weblog, thanks admin of this site.

    my website raspberry ketones dr oz recommended

    BalasPadam
  77. Hi, Neat post. Theге is аn issue with your
    sitе in web explorer, might tеst this?

    IE nonethеlesѕ іѕ the marketрlасe leаdeг and a gоod comρоnеnt of people will omit your greаt
    writing duе to this problеm.

    my раge; raspberry ketone burn

    BalasPadam
  78. I don't even know the way I stopped up here, but I assumed this publish used to be good. I do not know who you are but certainly you're going to a
    ωell-κnown blogger whеn уou are not alrеаdy.

    Ϲheers!

    Lοok into mу pаge: green coffee bean

    BalasPadam
  79. Gooԁ information. Luckу me I disсοverеԁ your sitе by сhance (stumbleuρon).
    I havе sаved аs а faѵoritе fоr later!


    Here iѕ my web-ѕіte raspberry ketone pills

    BalasPadam
  80. This іs really attеntion-grabbing, You
    are an eхceѕsively sκilled blogger.
    I've joined your feed and look forward to searching for extra of your magnificent post. Additionally, I've
    shaгed youг web ѕite іn my soсial
    netwοrks

    Haνe a loоk аt my wеb sіte:
    raspberry ketone fresh

    BalasPadam
  81. Salam .. good luck untuk calon-calon UPSR yg same ngan saya

    BalasPadam
  82. Saye hanya bleh skor 2 sje.....macam mner ni upsr berape bulan jer lagi....¦「(

    BalasPadam
  83. mmg bguslah...skrg bru fhm

    BalasPadam
  84. Kenapa sama sahaja blog awk gan blog org lain?

    BalasPadam
  85. sepatutnya kertas 1 senang.. tapi mas yang perlu digunakan amat suntuk.. kalaulah ada masa tambahan .. kan bagus ...

    BalasPadam
  86. sepatutnya kertas 1 senang.. tapi mas yang perlu digunakan amat suntuk.. kalaulah ada masa tambahan .. kan bagus ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kertas 2 pun sama je. bagi msa 40 je dh lh soalan susah

      Padam
  87. maaf yew saye x faham la soalan yg diberi ini

    BalasPadam
  88. saya akan berusaha untuk mendapatkan 5A dalam UPSR.

    BalasPadam
    Balasan
    1. good luck buat la yg terbaik...key

      Padam
  89. ii hope i a in exam upsr m3

    BalasPadam
  90. Saya masih lemah dalam matematik..
    Keputusan saya tidak menentu kadang2 B kadang2 C.
    Ada cadangan tak untuk saya meningkat atau kekal.
    TQ.

    BalasPadam
  91. Kalau markah saya di K1 Matematik hanyalah cukup-cukup makan 25/40
    Tapi kalau di K2 pun sama juga 26/40..Bagaimanakah saya ingin meningkatkannya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. usha la bnyk2 kit blh kot....key

      Padam
  92. saya ingin tahu cara untuk menentukan samada sesuatu tahun itu adalh tahn lompt atau tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada...apa yg ko prlu buat ialah tahun trsebut bahagi 4...sbagai contoh,(2014÷4=503 baki 2)...Now,jika ia ada baki brmakna tahun trsebut BUKAN tahun lompat,jika TIADA baki brmakna ianya tahun lompat,cthnya,(2012÷4=503)...ini Cikgu saya yg ajar,smoga apa yg saya kongsi ini dpt mmbantu awak...smoga brjaya^^

      Padam
  93. Mod itu no. Kekerapan kan??...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saye x brape faham..so bleh trngkan smue x soalan tuhh??....math saye pon 60% je...first time dpt B...so bleh trngkn??...

      Padam
    2. sng je jngn main and bca la buku

      Padam
  94. rasa mcm mls nk blaja sbb asyik bcr jeee geram nye eee...

    BalasPadam
  95. Semasa saye periksa percubaan upsr...sye dpt A 90%...tetapi...bahagian yg kurang ialah soalan KBAT....sye sedang mencari kunci soalan KBAT...sye selalu terlambat mase...dari soalan 33 hingga 40...kerana bahagian tuu soalan KBAT.

    BalasPadam
  96. Kertas 1 saya tak boleh score lah

    BalasPadam