Halaman

Sabtu, 13 November 2010

4B 1C

Amirul menjangkakan beliau mendapat 4A 1B. Wajahnya pucat lesi bila menyerahkan keputusan UPSR. Spontan saya katakan kepada beliau,

“Amirul, sedikit lagi akan dapat 4A”

Saya memegang kepalanya sambil tersenyum. Alhamdulillah.

Keputusan 4B 1C Amirul mengubah landskap keputusan berbanding sepupu-sepupunya yang lain. Kedua-dua anak lelaki saya, Azrai dan Amirul telah memecah tradisi keluarga yang kesemuanya mendapat 5A.

Saya singgah di masjid dan sujud syukur di atas apa yang dikurniakan oleh Allah SWT.


Dipetik dari blog Prof Kamil (Penulis Travelog Dakwah dan Travelog Haji)

Respon dari pembaca

Abah says:

Saya menghadapi situasi sama …. lebih2 lg bila membaca status FB kawan-kawan. Syukur anak tidak gagal…..kecewa …. mesti ada sedikit perasaan kecewa……..Selepas saya membaca entry ini, saya mesti bermuhasabah diri ini ….. Mungkin akan ada kebaikan dan kejayaan menanti anak saya di masa hadapan….Insyaallah ….


anis says:

Seorang rakan di FB menyatakan, beliau tidak kisah berapa pun A yang akan diperolehi oleh anak perempuannya, yang penting jaga solat. Rasanya itulah A yang ingin dimiliki oleh kita. Taniah buat Amirul sebab berjaya mengharunginya.


Haiza says:

Salam,

tahniah untuk Amirul….kerana itulah rezeki yang Allah berikan. Jika saya Amirul, saya berbangga mempunyai bapa seperti prof yang sentiasa memberi perangsang kepada anak-anak akan konsep kesyukuran dan rezeki ditangan Allah.

Sebagai seorang guru, saya seringkali melihat ibu bapa yang sering menyalahkan anak-anak dan guru-guru jika keputusan yang diharapkan tidak memberangsangkan. Tahniah prof.


ilah says:

salam prof.
Seringkali ibubapa mencanang anak2 yang berjaya mendapat ’straight As’, tetapi apabila sedikit A yang diperolehi, mereka seakan2 memencilkan diri. Allah sendiri tidak pernah memberikan A kepada setiap hambanya di dunia, keputusan itu tersimpan di hari pertemuan denganNya kelak.


khaizatul says:

Salam Prof,

Tulisan Prof mengingatkan saya untuk tidak terlalu menekan anak saya untuk meraih semua A dalam UPSRnya tahun hadapan. Siang tadi sempat jugak membebel, ( mengingatkan ) sebenarnya yang sebagaimana tahun ini semua sanak-saudaranya sibuk bertelefon untuk mendapatkan khabar keputusan peperiksaan UPSR abang Apiq ( bapa saudara yang dipanggil abang ), macam tu jugakla semua orang akan bertanyakan tentang dia nanti. Saya tegaskan betapa pentingnya dia meraih keputusan terbaik sebab emak ayahnya pendidik. Tapi akhirnya tersedar yang saya tak sepatutnya menakutkan dia sebegitu. Sepatutnya, saya ajarkan kepentingan berusaha dan seterusnya bertawakal dan berserah serta meredhai apa sahaja ketentuan Allah… Terima kasih atas perkongsian ilmu yang bermanfaat ini…


Admin: Tahniah kepada yang berjaya. Kepada yang kurang berjaya, moga dapat menghadapi dengan tabah. Perjalanan anda baru bermula dan masih panjang. UPSR bukan segala-galanya. Buat ibu bapa, janganlah terlaku menekan anak-anak untuk meraih semua A dalam UPSR. Yang penting, sentiasa dekatkan diri dengan Allah agar kita terpelihara dari semua kejahatan. Sentiasa meminta pertolongan dariNya selepas berusaha. Untuk membaca artikel penuh dari blog Prof Muhd Kamil Ibrahim, sila klik di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan