Halaman

Ahad, 14 November 2010

Pelajar cemerlang miskin diutama masuk SBP 2011

Berita Harian

14/11/2010
MUHYIDDIN dan  Presiden Chile, Sebastian Pinera menyaksikan pertukaran dokumen antara Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot Jaem dan Menteri Luar Chile, Alfredo Moreno Charme (kanan) pada majlis memeterai Perjanjian Perdagangan Bebas di Yokohama, Jepun, semalam.
MUHYIDDIN dan Presiden Chile, Sebastian Pinera menyaksikan pertukaran dokumen antara Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot Jaem dan Menteri Luar Chile, Alfredo Moreno Charme (kanan) pada majlis memeterai Perjanjian Perdagangan Bebas di Yokohama, Jepun, semalam.
Tindakan elak matlamat asal sekolah tersasar: Muhyiddin

TAN Sri Muhyiddin Yassin berkata, bermula tahun depan, hanya pelajar cemerlang daripada keluarga miskin dan berpendapatan rendah akan dipilih memasuki sekolah berasrama penuh (SBP).

Timbalan Perdana Menteri berkata, pemilihan berdasarkan kriteria yang saksama dan merit pencapaian pelajar sejajar matlamat asal penubuhan sekolah itu.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menjelaskan, ketika kerajaan mewujudkan SBP dulu, ia bertujuan memberikan peluang kepada pelajar cemerlang daripada keluarga miskin dan berpendapatan rendah belajar di tempat selesa tanpa mengeluarkan belanja besar.
Bagaimanapun, katanya, sejak kebelakangan ini, ia sudah lari daripada matlamat asalnya apabila SBP ini dianggap sebagai sekolah elit untuk pelajar dengan keputusan terbaik.

Beliau menegaskan, ini menyebabkan ibu bapa berlumba-lumba mahu menghantar anak mereka ke sekolah berkenaan, walaupun hakikatnya sekolah bukan berasrama penuh turut mencapai keputusan cemerlang.

Jadi saya sudah meminta pegawai di Kementerian Pelajaran supaya meneliti semula asas kenapa kita adakan sekolah berasrama penuh ini. Ini akan dimulakan bagi pengambilan persekolahan tahun depan, katanya kepada wartawan Malaysia selepas menamatkan hari pertama Mesyuarat Pemimpin Ekonomi Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, bahawa hanya 10 peratus daripada 48,327 murid yang memperoleh 5A dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini akan berpeluang melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama penuh.
Muhyiddin juga menjelaskan, walaupun Kementerian Pendidikan membuat pengambilan berdasarkan asas itu akan ada juga di kalangan pelajar yang layak gagal mendapatkan tempat di sekolah berkenaan kerana bilangannya mungkin jauh lebih besar daripada hanya kira-kira 7,000 tempat yang ada.

Jika 70 atau 80 peratus daripada 80,000 yang memohon adalah daripada kalangan miskin, sudah tentu kita tidak dapat penuhi semuanya. Justeru, kita akan menggunakan kriteria saksama dan berdasarkan merit pencapaian mereka, katanya.

Timbalan Perdana Menteri menegaskan, langkah yang akan diambil Kementerian Pelajaran itu tidak seharusnya mengecewakan ibu bapa pelajar yang lain kerana usaha meningkatkan mutu pembelajaran di semua sekolah sudah dilakukan.

Malah, katanya, banyak sekolah yang dikategorikan sebagai sekolah berprestasi tinggi (SBT) bukan daripada kalangan SBP.

Saya akan mengumumkan 30 sekolah berprestasi tinggi yang sebahagian besarnya bukan SBP, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan